Možnost rozhodovat o lidech na základě testových výsledků
představuje moc, jejíž zneužití může lákat řadu šarlatánů. Následující řádky
budou však nejen o prevenci proti těmto podnikavcům, ale také o tom, jak
posuzovat kvalitu psychodiagnostických metod v personálním řízení a jakých chyb
se vyvarovat.
Na počátku minulého století psychologie představovala relativně
mladý, rychle se rozvíjející vědní obor, přinášející řadu takřka revolučních
pohledů na zákonitosti lidského myšlení a jednání. Jako taková si relativně
snadno nacházela uplatnění v nejrůznějších sférách praktických a organizačních
aktivit, personální management nevyjímaje. V jeho rámci si psychologie
prožila jak léta slávy a nekritického obdivu - zejména období tzv.
psychotechniky - tak období svého odmítání jako pavědy (zejména 40. a 50.
poválečná léta poznamenaná silnou orientací na racionalismus, přírodní vědy a
technické obory). Abychom se oběma krajnostem dokázali ubránit, je potřebné
personalisty vyzbrojit znalostmi a informacemi o možnostech i limitech
využívání psychodiagnostických metod ve firmách.
Hned na úvod je přitom potřebné si uvědomit, že každá psychologická
metoda je dílem zcela konkrétních lidí a že jako taková nemůže být ani
dokonalá, ani zázračná. Abychom ji dokázali správně využívat, musíme
vědět, z čeho její tvůrci vycházeli, za jakým účelem a jak ji konstruovali, jak
byl tento nástroj ověřován a jaké s ním jeho uživatelé mají praktické
zkušenosti.
Co je to psychodiagnostika a jaké druhy metod
nabízí?
Psychodiagnostika představuje specifickou aplikační oblast
psychologie zaměřenou na poznávání osobnosti a psychických procesů konkrétních
lidí. Obecným smyslem a cílem psychodiagnostiky je v zásadě odhad
pravděpodobného chování posuzované osoby. V tzv. klinické oblasti jde
zejména o posuzování normality vyšetřované osobnosti, včetně hledání
psychických příčin určitého chování a o následné navrhování optimální terapie
zjištěných poruch. V personalistice bývá psychodiagnostika využívána především
za účelem posouzení psychologických a osobnostních předpokladů jednotlivce k
úspěšnému zastávání určité pracovní pozice.
Psychologické testy, dotazníky a škály představují základní pomůcku
psychologů při poznávání lidí. Praktická hodnota a efektivita těchto nástrojů
narůstá nejen v souvislosti s důmyslností jejich konstrukce, ale také ruku v
ruce s rozhledem, znalostmi, zkušenostmi a emocionální zralostí jejich
uživatele. Tím by přitom neměl být nikdo jiný než profesionální psycholog či
psychiatr. K uvedené zásadě se vrátíme ještě v poslední části tohoto
článku.
Psychologický test či dotazník není analogií metru nebo teploměru,
které může používat prakticky každý. K jeho správnému používání nestačí
prostudovat si přiložené návody či příručky. Ty obsahují pouze dílčí vodítko
jak s testem a jeho výsledky zacházet. Zvládnutí každé psychodiagnostické
metody si vyžaduje poměrně dlouhý čas - někdy i celé roky. Za tuto dobu
se, obvykle pod vedením někoho zkušeného, psycholog nebo psychiatr učí, co vše
může mít vliv na výsledek daného testu či dotazníku, jak tento výsledek
začlenit do kontextu celé osobnosti posuzovaného člověka, se kterými dalšími
metodami je možné a vhodné daný nástroj kombinovat atd. Vzhledem k náročnosti
celého procesu zvládání jednotlivých psychodiagnostických metod jich obvykle
žádný odborník nepoužívá více než 20-30. Jsou dokonce výborní psychologové,
kteří si při posuzování osobnosti vystačí s 5-6 metodami, jež důkladně znají a
dokážou dobře interpretovat. Nedůvěřujme tudíž expertům, kteří před námi
exhibují vytahováním nekonečného množství zaručených metod ze svého
kouzelnického klobouku.
Současná psychologie nabízí doslova tisíce nejrůznějších testů a
dotazníků. Podle toho, co zjišťují, mohou být v podstatě členěné na:
-
testy obecných intelektových schopností - např. logické a
analytické myšlení, schopnost zobecňovat, nacházet analogie atd.;
-
testy specifických schopností - např. tvořivost, paměťové
schopnosti, pozornost, schopnost soustředit se, verbální pohotovost a schopnost
vyjadřovat se, matematicko-technické schopnosti, předpoklady k vedení lidí
atd.;
-
osobnostní dotazníky - např. temperament, charakter,
motivace, odolnost vůči zátěži, komunikační styly, týmové role atd.
Podle jiného kritéria lze psychodiagnostické metody dělit na ty,
které zjišťují typické chování (osobnostní dotazníky), a na ty, které
měří maximální chování v určité situaci (výkonové testy). V praxi bývají
doposud často přeceňovány zejména testy zaměřené na výkon a intelektové
schopnosti. Je potřebné si uvědomit, že bez znalosti dalších skupin
osobnostních vlastností - zejména charakteru, motivačního zaměření,
temperamentu, schopnosti jednat a vycházet s lidmi - nám údaje o tzv.
inteligenčním kvocientu, případně o jiné výkonové kapacitě, o druhém člověku
příliš neříkají.
Psychologický test či dotazník není analogií metru nebo
teploměru, které může používat každý.
V rámci vědecké psychologie doposud nebyla vytvořena metoda,
která by umožňovala komplexní poznání osobnosti a psychiky člověka. Pokud
někdo personalistům v organizaci něco podobného nabízí, jde o jednoznačný
podvod a neseriozní jednání. Za účelem (relativně) komplexního psychologického
posuzování lidí je potřebné používat tzv. testové baterie, čili sady metod
zaměřených na různé, vzájemně se doplňující a související skupiny
vlastností.
Jak posuzovat kvalitu a hodnotu psychodiagnostických
metod?
Již zmiňovaní experti se v organizacích často snaží dokládat
kvalitu nabízených metod s odvoláním na jejich zahraniční původ a renomé.
Skutečnost, že se nějaká metoda v zahraničí objevila a osvědčila, však ani
zdaleka nemůže být postačujícím argumentem pro zahájení používání její (obvykle
narychlo a neodborně) přeložené verze v našich podmínkách. Abychom mohli určitý
dotazník nebo test označit za hodnotný a kvalitní psychodiagnostický nástroj,
musí být především validní (platný) a reliabilní (spolehlivý).
Validita metody se dá obecně charakterizovat jako míra, ve
které psychodiagnostický nástroj skutečně měří to, co měřit má. Prakticky jde
zejména o otázky, k jakým účelům lze konkrétní test či dotazník použít, co
vlastně ten který nástroj měří. Validita nepředstavuje obecnou vlastnost určité
metody, ale označuje její vztah k určité populaci a určitým podmínkám.
Formálně stejná metoda může měřit (a často také měřívá) poněkud
odlišné skutečnosti v odlišných kulturních prostředích. Představme si, že v
Japonsku a v Čechách použijeme test tvořivosti. Zatímco v Čechách takový test
může skutečně zjišťovat míru, jakou jsou různí jednotlivci nadaní předpoklady k
tvůrčímu (tj. originálnímu, inovátorskému, netradičnímu atd.) myšlení a
jednání, v podmínkách japonské kultury bude spíše zjišťovat způsob, jakým se
tradiční hodnotové orientace na spolupráci, loajalitu, konformitu, respekt k
zavedeným postupům apod. promítají do individuálního výkonu.
Pro účely využití psychodiagnostiky v personalistice jsou důležité
především údaje o tzv. prediktivní validitě metody. Ta totiž označuje
efektivitu testu nebo dotazníku při předpovídání budoucího chování - např.
úspěšné zvládání určité skupiny pracovních úkolů. Skutečně kvalitní
psychodiagnostická metoda musí vždy obsahovat pokud možno jasné a objektivní
údaje o tom, že test v daných podmínkách skutečně měří to, co slibuje měřit,
i o tom, že na…