dnes je 20.5.2024

Input:

23 opatření na omezení byrokracie pro podnikatele

10.5.2024, Zdroj: Ministerstvo průmyslu a obchoduDoba čtení: 9 minut

Úpravy v oblasti živnostenského podnikání, zaměstnanosti, životního prostředí či daňové správy. Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) poslalo do mezirezortního připomínkového řízení balíček 23 námětů na snížení administrativní zátěže podnikatelů. Cílem je, aby byla všechna opatření realizována nejpozději do konce 1. poloviny roku 2025, a to včetně ukončení případných legislativních procesů.

„Jedním z hlavních předpokladů pro úspěšné podnikání je přívětivé podnikatelské prostředí, nízká administrativní zátěž a co možná nejjednodušší pravidla pro podnikání. Naším cílem je vytvořit podnikatelům takové podmínky, kde nebude stát překážkou, ale partnerem. Proto jsme připravili těchto 23 návrhů opatření, která podnikatelům umožní snižovat výdaje, šetřit čas a zvýšit produktivitu. Od opatření si slibujeme, že také zvýší atraktivitu Česka mezi zahraničními investory,“ říká ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela s tím, že náměty ministerstvo konzultovalo s odbornou veřejností, ostatními rezorty či se zástupci podnikatelských svazů a asociací.

Seznam 23 návrhů zahrnuje opatření, která spadají pod více rezortů. MPO ale bude koordinátorem jejich zavádění a samo si vezme na starosti například přípravu Databáze informačních povinností nebo další vylepšování Portálu živnostenského podnikání. „Zrušíme povinnost uvádět údaj o doručovací adrese při ohlašování živnosti a také chystáme aktualizaci obsahu jednotlivých živností tak, aby byl co nejlépe srozumitelný. Databáze informačních povinnosti pak přinese seznam povinností podnikatelů na jednom místě,“ popisuje ministr Síkela.

V rámci seznamu opatření dále MPO navrhuje umožnit na základě dohody mezi zaměstnavatelem a pracovníkem vyplácení mzdy v eurech i těm zaměstnancům, kteří nemají místo výkonu práce v zahraničí. Mezi návrhy je i plnohodnotné legislativní ukotvení elektronické a digitální účtenky, aby se ušetřil tisk účtenek, pokud to zákazník nepožaduje. Vydání papírové formy účtenky by bylo povinné pouze na vyžádání. Zákazník by digitální účtenku mohl získat například prostřednictvím aplikace nebo e-mailu. Díky tomu by byl proces nakupování rychlejší, jednodušší a zároveň přispěje k postupnému odstranění situace, kdy se účtenka vytiskne a rovnou vyhodí, protože ji zákazník nechce.

Dále navrhujeme zrušení povinnosti sestavovat písemný rozvrh čerpání dovolené a jeho odsouhlasení odborovými organizacemi. Zaměstnavatelé by díky tomu mohl rychleji reagovat na požadavky zaměstnanců čerpat dovolenou.

Mezi další návrhy patří některé úpravy formulářů pro odevzdávání daňového přiznání, jednodušší převody vozidel nebo zavedení podkladů pro posuzování vlivu na životní prostředí pouze v elektronické podobě, místo té papírové. V rámci balíčku rezort také navrhuje změny v udělování pokut a sankcí. Pokud by pokutovaný zaplatil sankci ve zkrácené lhůtě od jejího udělení, snížila by se její výše automaticky o polovinu. O navrhovaných parametrech se bude ještě jednat.

Ostatní rezorty nyní budou mít v rámci mezirezortního připomínkového řízení 10 dní na své připomínky. 

 

 

Poř. číslo

Námět

Návrh řešení

Gestor

Spolupráce

Databáze informačních povinností (DIP)

Zveřejnění povinností podnikatelů v jednom informačním systému a jejich průběžná aktualizace.

MPO

dotčené ústřední orgány státní správy

Portál živnostenského podnikání

Provést úpravy s cílem dosáhnout uživatelsky přívětivější podoby portálu. Zapojení umělé inteligence, která pomůže uživatelům při řešení jejich podnětů.

MPO

 

Zrušení povinnosti uvádět údaj o doručovací adrese při ohlášení živnosti

Úprava živnostenského zákona – zrušení povinnosti uvádět údaj o doručovací adrese v souvislosti se zavedením datových schránek. Údaj o dokládání doručovací adresy je v současné době již nadbytečný.

MPO

 

Aktualizace obsahových náplní jednotlivých živností

Aktualizace obsahových náplní jednotlivých živností v nařízení vlády č. 278/2008 Sb., o obsahových náplních jednotlivých živností, aby byl obsah co nejvíce srozumitelný.

MPO

 

Řešení problémů souvisejících s odlišným zápisem předmětu podnikání ve veřejném rejstříku oproti živnostenskému rejstříku

Vést diskusi o existenci odlišností v zápisech ve veřejném rejstříku a živnostenském rejstříku. Zápis předmětu činnosti do obchodního rejstříku je soukromoprávní povahy a zápis do živnostenského rejstříku povahy veřejnoprávní. V obchodním rejstříku se zapisuje to, co firma deklaruje ve svých zakladatelských dokumentech. V živnostenském rejstříku jsou činnosti vymezené zákonem.

Pro zajištění právní jistoty a srozumitelnosti je důležité odstranit nesrovnalosti v zápisech mezi oběma rejstříky. Proto navrhujeme obecně zvýšit osvětu v této oblasti a zvážit doplnění vysvětlení u údaje „Předmět činnosti" v obchodním rejstříku.

MS, MPO

 

Diskuse nad uzákoněním digitální a elektronické účtenky. Jednotný formát pro digitální účtenky.

Diskuse nad legislativním ukotvením elektronické a digitální účtenky a zavedením jednotného formátu. Papírová forma účtenky by byla pouze na vyžádání zákazníka. Digitální účtenku by bylo možné získat například prostřednictvím aplikace nebo e-mailu, což proces nakupování zrychlí, zjednoduší, zefektivní a zároveň přispěje k postupnému odstranění situace, kdy se účtenka vytiskne a rovnou „hází do koše“, protože ji zákazník nechce.

MF

Administrace využívání služebního vozidla zaměstnancem k soukromým účelům

Pro jednoduché vykazování a mapování služební a soukromé cesty je dnes možné využít digitální nástroje. Technické možnosti MPO prodiskutuje s technologickými firmami a například s iniciativou propodnikave.cz.

Součástí návrhu je také zvýšit informovanost a povědomí o současném použití vozidla k soukromým účelům a rozpracovat a zveřejnit příklady konkrétních životních situací.

MF

MPO

Zrušení povinnosti sestavování písemného rozvrhu čerpání dovolené a jeho odsouhlasení odborovými organizacemi

Zrušení povinnosti sestavování písemného rozvrhu čerpání dovolené. Zaměstnavatelům to umožní rychleji a pružněji reagovat na požadavky zaměstnanců ohledně dovolené. Zaměstnanci získají větší svobodu v plánování svého volna a zaměstnavatelé mohou lépe plánovat pracovní síly.  

MPSV

 

Sjednocení postupů pracovišť Úřadů práce – závazné posouzení

Sjednocení postupů pracovišť Úřadů práce při statistickém vykazování. Zanalyzovat současný stav a na základě výsledků analýzy případě přijmout závazný metodický pokyn.

MPSV

Úřad práce ČR

10

Výplata mzdy v cizí měně

Na základě dohody mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem umožnit sjednání a výplatu mzdy v eurech i zaměstnancům, kteří nemají místo výkonu práce v zahraničí.

MPSV

MF, ČNB

Nahrávám...
Nahrávám...