dnes je 6.7.2025

Input:

Zaměstnavatel a zástupci zaměstnanců

10.1.2025, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 4 minuty

3.1.7
Zaměstnavatel a zástupci zaměstnanců

Dana Žáková

Mnoho zaměstnavatelů ví, že má ve firmě odborovou organizaci nebo jiného zástupce zaměstnanců, ale málokterý ho vnímá jako sociálního partnera. Aby tomu tak mohlo být, je nutné si ujasnit několik zásadních skutečností zakotvených v legislativě, a nejen to. Je více než vhodné si nastavit pravidla komunikace, protože opominutí této skutečnosti je předmětem sankcí za strany inspektorátu práce.

Hned v úvodu zákoníku práce se mj. dočteme, že upravuje rovněž právní vztahy kolektivní povahy a podporu vzájemných jednání odborových organizací a organizací zaměstnavatelů. Pokud budeme hledat dál, zjistíme, že pravidla jednání se zástupci zaměstnanců jsou přesně stanovena. Mimo odborové organizace jsou zde jako zástupci zaměstnanců uvedeni též rada zaměstnanců nebo zástupce pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a rada zaměstnanců. V zákoníku práce jsou jim dána konkrétní práva a povinnosti. V oblasti BOZP je tím zejména právo na informaci a projednání1, které se v případě odborové organizace a zástupce pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci týká veškerého dění v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, tedy zejména § 101 - § 108 zákoníku práce:

  • dostatečně a bez zbytečného odkladu informovat odborovou organizaci a zástupce zaměstnanců pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci o rizicích a přijatých opatřeních, které získal od jiných zaměstnavatelů

  • zaměstnavatel, u něhož k pracovnímu úrazu došlo, je povinen objasnit příčiny a okolnosti vzniku tohoto úrazu za účasti odborové organizace a zástupce pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci

  • zaměstnanci nesmějí být zbaveni práva účastnit se na řešení otázek souvisejících s bezpečností a ochranou zdraví při práci prostřednictvím odborové organizace a zástupce pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.

  • zaměstnavatel je povinen odborové organizaci a zástupci pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci umožnit účast při jednáních týkajících se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci anebo jim poskytnout informace o takovém jednání, vyslechnout jejich informace, připomínky a návrhy na přijetí opatření týkajících se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, zejména návrhy na odstranění rizik nebo omezení působení rizik, která není možno odstranit

  • zaměstnavatel je povinen s odborovou organizací a zástupci pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví při práci projednat podstatná opatření týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, vyhodnocení rizik, přijetí a provádění opatření ke snížení jejich působení, výkon prací v kontrolovaných pásmech a zařazení prací do kategorií podle zvláštního právního předpisu, organizaci školení o právních a ostatních předpisech k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci, určení odborně způsobilé

Nahrávám...
Nahrávám...