dnes je 13.5.2025

Input:

Příběhy pro manažery

1.5.2006, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 4 minuty

V předminulém čísle jsme si řekli, co vlastně rozumíme příběhem, z čeho se skládá a k čemu je nám vlastně dobrý. V minulém čísle jsme se zabývali manažerským příběhem. Odlišili jsme si jej od příkladu, případové studie a modelové situace. V dnešní části se budeme zabývat, jak lze příběhu užít. Do konce roku pak budou následovat jednotlivé příběhy, které si budeme vztahovat k manažerské praxi.

Jak s příběhem mohou manažeři nakládat? Mohou:

  • naslouchat příběhům či je shlédnout,

  • vyprávět či převyprávět nebo sehrát příběh,

  • vytvořit příběh.

Čtení a naslouchání příběhům či jejich shlédnutí

Při naslouchání příběhů či jejich shlédnutí jsou manažeři v roli žáků, před nimiž příběh a jejich vypravěč vystupuje v roli Mistra. Cesta je pak lemována několika příběhy, které jsou manažerovi blízké až osobní. Takové příběhy naplňují především funkci individuálního kompasu.

Vyprávění, převyprávění nebo sehrání příběhu

K vyprávění či sehrání příběhu je potřeba již více lidí. Skupina lidí se pomocí příběhu vylaďuje tím, že sdílí stejné příběhy. Tyto dvě možnosti předpokládají využití již existujícího příběhu, který je vhodně vybrán vzhledem k záměru a situaci. Nemusíme se však jen spoléhat na předpřipravené příběhy, ale můžeme si vytvořit příběh, který více reflektuje firemní realitu.

Vytvoření příběhu

Příběhy nemusí zpodobňovat jen postavy odjinud. Příběh může být o někom, koho lidé znají. Většina takových příběhů vzniká spontánně a nejsou cíleně využívány. Vznik a působení příběhů můžeme ovlivňovat.

Kdy je dobré užít příběh? V mnoha situacích, ať již pro ozvláštnění prezentace nebo pro povzbuzení druhých či vytvoření modelu řešení. Při užití příběhu především využíváme jeho dvě propojené výhody, jednak schopnost oslovit široké spektrum lidí a snadná zapamatovatelnost.

Příběh je snadněji zapamatovatelný než hesla, proklamace, klíčové body či nějaké definice apod.

Prezentace

Příběh v prezentaci přitahuje pozornost posluchačů (vede je ke vstupu). Ve zkratce předznamenává, o čem prezentace bude (otevírá dveře). Příběh rámuje celé dění (rozsvěcuje v místnosti).

Přesvědčování druhých

Příběh má moc projít i na petlici zavřenými dveřmi, do kterých se logická argumentace marně dobývala.

Povzbuzení sebe a druhých

Příběh je svou povahou motivační. Je zprávou o tom, že někdo něco udělal či dokázal.

Základní stavební kámen změny

Příběhy mohou být jedním z nástrojů pro porozumění nezbytnosti změny, získání společného jazyka a myšlení týmž směrem. Mohou být součástí výcviku, kde očekáváme změnu postojů.

Je třeba se též

Nahrávám...
Nahrávám...