V předminulém čísle jsme si řekli, co vlastně rozumíme
příběhem, z čeho se skládá a k čemu je nám vlastně dobrý. V minulém čísle jsme
se zabývali manažerským příběhem. Odlišili jsme si jej od příkladu, případové
studie a modelové situace. V dnešní části se budeme zabývat, jak lze příběhu
užít. Do konce roku pak budou následovat jednotlivé příběhy, které si budeme
vztahovat k manažerské praxi.
Jak s příběhem mohou manažeři nakládat? Mohou:
-
naslouchat příběhům či je shlédnout,
-
vyprávět či převyprávět nebo sehrát příběh,
-
vytvořit příběh.
NahoruČtení a naslouchání příběhům či jejich shlédnutí
Při naslouchání příběhů či jejich shlédnutí jsou manažeři v roli
žáků, před nimiž příběh a jejich vypravěč vystupuje v roli Mistra. Cesta je pak
lemována několika příběhy, které jsou manažerovi blízké až osobní. Takové
příběhy naplňují především funkci individuálního kompasu.
NahoruVyprávění, převyprávění nebo sehrání příběhu
K vyprávění či sehrání příběhu je potřeba již více lidí. Skupina
lidí se pomocí příběhu vylaďuje tím, že sdílí stejné příběhy. Tyto dvě možnosti
předpokládají využití již existujícího příběhu, který je vhodně vybrán vzhledem
k záměru a situaci. Nemusíme se však jen spoléhat na předpřipravené příběhy,
ale můžeme si vytvořit příběh, který více reflektuje firemní realitu.
Příběhy nemusí zpodobňovat jen postavy odjinud. Příběh může být o
někom, koho lidé znají. Většina takových příběhů vzniká spontánně a nejsou
cíleně využívány. Vznik a působení příběhů můžeme ovlivňovat.
Kdy je dobré užít příběh? V mnoha situacích, ať již pro ozvláštnění
prezentace nebo pro povzbuzení druhých či vytvoření modelu řešení. Při užití
příběhu především využíváme jeho dvě propojené výhody, jednak schopnost oslovit
široké spektrum lidí a snadná zapamatovatelnost.
Příběh je snadněji zapamatovatelný než hesla, proklamace, klíčové
body či nějaké definice apod.
Příběh v prezentaci přitahuje pozornost posluchačů (vede je ke
vstupu). Ve zkratce předznamenává, o čem prezentace bude (otevírá
dveře). Příběh rámuje celé dění (rozsvěcuje v místnosti).
NahoruPřesvědčování druhých
Příběh má moc projít i na petlici zavřenými dveřmi, do
kterých se logická argumentace marně dobývala.
NahoruPovzbuzení sebe a druhých
Příběh je svou povahou motivační. Je zprávou o tom, že někdo něco
udělal či dokázal.
NahoruZákladní stavební kámen změny
Příběhy mohou být jedním z nástrojů pro porozumění nezbytnosti
změny, získání společného jazyka a myšlení týmž směrem. Mohou být součástí
výcviku, kde očekáváme změnu postojů.
Je třeba se též…