dnes je 26.4.2024

Input:

Vychovávat v každém věku?

1.10.2006, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 7 minut

Je důležité a přitom mimořádně obtížné vybrat pravého nástupce. Stačí si otevřít jakoukoliv pohádkovou knížku a hned se dočteme, jak se starý král „zapotí“, než může předat své království a odejít na odpočinek. Nebo také co vše je ochoten udělat, aby odejít nemusel. K podobným situacím dochází také ve firmách.

Když jsem začala psát tento článek, jen tak - ze spisovatelského zvyku - jsem se na chvilku zamyslela nad vhodnými přídavnými jmény ke slovu výchova. Napadl mne docela slušný výčet: dopravní, estetická, hudební, informační, mediální, občanská, sexuální, sparťanská, zdravotní. Po „nástupnické“ jsem ale ve své hlavě, na internetu i v literatuře pátrala marně. Upřímně řečeno, proč by měly existovat lehce dostupné tipy a triky jak si někoho nechat přerůst přes hlavu, že? Zkusme se ale na toto citlivé téma podívat trochu z nadhledu.

V některých vzdělávacích systémech se dost často hovoří o osobnostní a sociální výchově. Ta se skládá z osobnostních kompetencí (sebepoznání, regulace svého životního postoje, sebezdokonalování), sociálních kompetencí (mezilidské vztahy, komunikace, soutěživost) a morálních kompetencí (hodnoty, životní postoje, každodenní etika). Myslím, že bychom mohli najít přímou úměru mezi řadou těchto kompetencí a schopností je předávat dál. Pro účely tohoto článku ale pojem výchova nástupce zúžíme na pracovní pozici hlavně z hlediska zajištění jednotlivých činností.

Jak již jsem zmínila v úvodu, psychologické hledisko nelze v tomto případě podceňovat, a proto je nutné v rámci firemní strategie HR vybudovat systémy, které budou rozvoj pracovníků a jejich přípravu na vyšší funkce umožňovat a zároveň nenaruší pracovní prostředí a výkonnost.

Je celkem lhostejné, zda se nacházíme ve firmě s velkým personálem oddělením, či v malé společnosti, kde se o rozvoj pracovníků stará ředitel osobně a mnohdy o této své „funkci“ ani netuší. Jedná spíše pocitově a prakticky. Protože lidé jsou ale vždy největším bohatstvím každé firmy, nesmí se na ně ani v nejmenším zapomínat.

Základem pro personální práci ve firmě je zmapování stavu a vytyčení cílů. Jinými slovy jaké máme pracovníky na jakých pozicích a jaké pozice v budoucnu plánujeme. Z toho pak poměrně snadno odvodíme, jaké pracovníky budeme v určitých časových horizontech potřebovat. I z hlediska odchodů pracovníků do penze.

Jen pro úvodní „provozní zahřátí“ se podívejme na příklad fiktivní firmy ABC. Firma má 35 zaměstnanců a zabývá se službami informačních technologií. Prodává hardware a software, zajišťuje služby. Organizační uspořádání vyplývá z níže uvedeného schématu.

Podle současných trendů na trhu se majitel a ředitel rozhodne (velmi správně) firmu přeorganizovat a zavést proces řízení vztahů se zákazníky. Vnímá nutnost omezení prodeje hardwaru a naopak posílení oblasti služeb. Zároveň cítí, že se musí lépe starat o komunikaci se zákazníky.

Připraví si tedy analýzu nových pozic a porovná ji s tabulkou pracovníků. Zjistí, že může některé pracovníky z oddělení hardwaru nechat volně přejít do softwarové části, některé přeškolit. Zároveň ví, že dvěma bude muset nabídnout odchod a odstupné.

Oddělení řízení vztahů ze zákazníky bude koordinovat veškeré zakázky, sledovat výtěžnost jednotlivých zákazníků, bude informováno o reklamacích i všech problémech, bude zastřešovat celou komunikaci. Protože firma má v tuto chvíli v databázi cca 500 zákazníků, z toho 150 aktivních, rozhodne se majitel rozdělit obchodníky nikoliv podle komodit, ale přidělit jim skupiny zákazníků. Zároveň jmenuje jednoho nového obchodníka, zodpovědného za vyhledávání příležitostí. Teď již nic nebrání přípravě tabulky „nových pozic“ a začátku přesouvání a procesu hledání.

Hledat rozhodně doporučuji nejdříve ve vlastní firmě. Mezi techniky může být komunikativní člověk, který nejenže rozumí skvěle našim produktům, ale má vybudované vazby na zákazníky, zná konkrétní problémy. Děvče ze sekretariátu se může ukázat jako organizačně velmi schopná pracovnice, která zvládne agendu databází a komunikace apod. Jejich povýšení může být mimořádným motivačním impulsem, který velmi prospěje nejen jejich pracovnímu nasazení, ale i firemní atmosféře.

Obdobný postup bychom mohli aplikovat i v procesu výchovy nástupců. Rozdělila bych ho do několika hlavních oblastí:

Kliknutím otevřete obrázek v novém okně
  1. rozhlížení se, které vyžaduje cit a dobrý odhad. Správný vedoucí se pohybuje dostatečně často po firmě a měl by mít oči nejen pro stav plnění zakázek a zajištění provozu, ale také pro schopnosti a znalosti svých pracovníků. Spoléhat na doporučení středního managementu není nejlepší cesta, protože pořád existuje dost těch, kteří v zájmu boje o svou pozici nikoho nenechají vyčnívat a zásluhy stahují jen na sebe.

  2. vytipování, čili nalezení vhodných kandidátů, které nám ještě dává dost prostoru na jeho přehodnocení. Jde jen o to, všimnout si zajímavých osobností, na nichž vidíme nejen znalosti a schopnosti, ale především chuť - učit se novým věcem, zkoušet, diskutovat, prát se za dobrou věc, přesvědčovat. Musí svůj úspěch spojovat s úspěchem firmy.

  3. rozhovor s potenciálními kandidáty, ve kterém jsou s nimi probrány jejich pracovní i osobní cíle, jsou

Nahrávám...
Nahrávám...