V tomto článku si ukážeme, jak můžeme zůstat otevření a konstruktivní i v náročných situacích a jak kritiku využít jako prostor pro rozvoj.
Dvě reakce, dva výsledky:
-
Vedoucí oddělení konstruktivně upozorní kolegu, že jeho výstupy obsahují nedostatky. Reakce kolegy: "To není pravda, vždyť já makám nejvíc z celého týmu! Vy si na mě pořád zasedáváte!" Výsledek: Ticho. Napětí. Nedůvěra narůstá.
-
V jiné firmě dostane zaměstnankyně podobnou zpětnou vazbu. Místo obrany se nadechne a odpoví: "Děkuji, že jste mi to řekl. Můžeme se spolu podívat na konkrétní příklady?" Následuje dialog, který otevírá cestu ke zlepšení. Vztah zůstává funkční. Motivace roste.
Přijímání zpětné vazby je stejně důležitá dovednost jako její podávání. A přesto je často opomíjená. Ne každý ví, jak si poradit s výtkou nebo výzvou ke změně, aniž by se spustily obranné mechanismy.
Kritika je neoddělitelnou součástí pracovního i osobního života. Může být inspirací ke změně, ale často ji v prohlášení druhého ani nestihneme postřehnout. Zasáhne nás a spustí se obranné mechanismy. Slovní kritika totiž v mozku spouští stejná centra ohrožení, jak kdyby na nás někdo útočil nožem. Místo toho, abychom vyslechli druhou stranu, začínáme se bránit, vysvětlujeme, zpochybňujeme, nebo se v duchu uzavíráme a utíkáme z nepříjemné situace pryč. Proč je tak těžké kritiku přijmout? A jak to lze udělat jinak?
PROČ KRITIKU TAK TĚŽKO SNÁŠÍME?
Na kritiku reagujeme podobně jako na fyzické ohrožení. Podle neurovědců slovní kritika totiž v mozku aktivuje stejná centra ohrožení, jako bychom byli vystaveni fyzickému útoku ohrožujícímu náš život. Mozek vyhodnocuje situaci jako hrozbu a začínáme automaticky reagovat jedním ze tří zvládacích automechanismů:
-
Útok: "To je nesmysl, to vůbec nebylo takhle.“
-
Útěk: "Ano, ano, už se to nestane.“ Vlastně jen proto, abychom měli klid a mohli rychle odejít.
-
Ztuhnutí: mlčení, usmívání se, které zakrývá vnitřní stres.
EMOCE NEJSOU SLABOST, ALE KOMPAS
Kritiku si často bereme osobně, negativní slova zasahují naši sebehodnotu. Pokud je pro nás důležité podávat dobrý výkon, může nás i drobná poznámka na toto téma hluboce zasáhnout. Emocionální reakce je normální a má svou funkci. Upozorňuje nás, že se něco dotklo našich hodnot, sebedůvěry či jistoty. Důležité je ale nepodlehnout jim automaticky, abychom se rozhodli, jak budeme reagovat.
Užitečná, rozvojová zpětná vazba vs. destruktivní kritika
-
Užitečná, rozvojová zpětná vazba je: konkrétní, zaměřená na chování, nenapadá osobu, má jasný cíl.
-
Destruktivní: vágní, hodnotí osobnost, ironická, ponižující.
Pamatujte, že i negativní forma může nést zrnko pravdy, říká se na "každém šprochu, pravdy trochu". Sami se rozhodněte, co si z toho vezmete.
KDYŽ PŘICHÁZÍ KRITIKA: JAK REAGOVAT?
- Zastavte se. Zhluboka se nadechněte. Nereagujte hned. První impuls může být obranný – touha se omluvit, ospravedlnit, vrátit úder. Důležité je nereagovat hned. Udělejte pauzu, nadechněte se. Pomůžete tím nejen sobě, ale i druhé straně vnímat vás jako vyrovnaného a konstruktivního člověka.
- Přepněte se do režimu učení. Nastavte sebe sama na to, že kritika je šance zlepšit se, ne útok. Vnímejte zpětnou vazbu jako informace, které vám mohou pomoct se posunout osobnostně či profesně – i když je někdy nepříjemná. Místo "To není pravda." zkuste "Můžete mi dát příklad, kdy jste to takto vnímal/a?"
- Vyslechněte. Nechte druhého domluvit, i když je to těžké. Věnujte pozornost tomu, co druhý skutečně říká. Nesoustřeďte se na to, co odpovíte na první podnět, ale zkuste pochopit celek a co je "za tím", jaký dopad mělo vaše chování nebo výstup. Aktivní naslouchání zahrnuje i přikývnutí, oční kontakt a zrcadlení – parafrázování.
- Zrcadlete - parafrázujte. "Rozumím správně, že...“, "Chápu správně, že ti šlo hlavně o to, že...?" Použijte zrcadlení nejen pro parafrázi, ale i pro ověření významu: "Chápu, že to na tebe působilo jako neochota spolupracovat?"
- Ptejte se na konkrétní příklady. Pokud je zpětná vazba vágní nebo nejasná, zeptejte se na detaily. Nejenže tak zjistíte, co přesně bylo míněno, ale ukážete tím i svůj zájem věci porozumět a zlepšit se: "Můžeš mi to popsat…