dnes je 29.3.2024

Input:

Zaměstnavatelé a potvrzení o bezdlužnosti ve zdravotním pojištění

26.10.2021, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 8 minut

2021.22.4
Zaměstnavatelé a potvrzení o bezdlužnosti ve zdravotním pojištění

Ing. Antonín Daněk

VYŠLO V ČÍSLE 22/2021

Zaměstnavatelé anebo i fyzické osoby platí zdravotním pojišťovnám pojistné, ale také někdy potřebují vystavit potvrzení o tom, že nejsou dlužníky. Doklad o bezdlužnosti vyžadují zadavatelé veřejných zakázek, peněžní ústavy od žadatelů o poskytnutí bankovního úvěru, Úřady práce od zaměstnavatelů, kterým hodlají poskytnout finanční příspěvek na zaměstnance apod. Pokud zdravotní pojišťovna posuzuje žádost plátce o vystavení potvrzení o bezdlužnosti, pak musí důsledně trvat na tom, aby v případech, kdy se jedná o přidělování veřejných zakázek, poskytování dotace či úvěru (ať již ze státních, evropských či jiných zdrojů), měli žadatelé řádně vyrovnány své závazky vůči jednotlivým institucím, a to i v rámci systému veřejného zdravotního pojištění. V dalším textu se primárně zaměříme na postupy zaměstnavatele v daném kontextu.

Přehledy zaměstnavatele

V předložené žádosti zaměstnavatel jako hromadný plátce pojistného zpravidla specifikuje, k jakému účelu vyžaduje vystavení potvrzení o bezdlužnosti. Pokud zaměstnavatel každý měsíc řádně předává zdravotní pojišťovně, jejíž pojištěnce zaměstnává, Přehled o platbě pojistného zaměstnavatele, zjistí zdravotní pojišťovna informativně na základě vyúčtování poměrně snadno, zda plátce pojistného odvádí pojistné včas a ve správné výši, či nikoliv. V případě určitých pochybností či nejasností může zdravotní pojišťovna provést u zaměstnavatele kontrolu placení pojistného předložením příslušných dokladů (rekapitulace výplatních listin, mzdové listy apod.). Totiž, pouze touto formou kontroly lze věrohodně zjistit, zda zaměstnavatel řádně odvádí pojistné a plní další povinnosti ve zdravotním pojištění.

Podání žádosti

Pokud se zaměstnavatel obrátí na zdravotní pojišťovnu se žádostí o vystavení potvrzení o bezdlužnosti, pak zpravidla tak učiní buď osobní návštěvou, písemně nebo elektronickou cestou.

Zaměstnavateli jsou buď fyzické nebo právnické osoby. Žádost musí obsahovat jméno a příjmení (název firmy), adresu bydliště (sídlo firmy), číslo pojištěnce resp. plátce, tj. většinou rodné číslo (u firmy IČ), dále pro jaký účel a k jakému datu má být potvrzení o bezdlužnosti vydáno – např. pro účast ve veřejné soutěži, pro Úřad práce, pro banku z důvodu poskytnutí úvěru apod. Je také třeba uvést, jakým způsobem má být potvrzení doručeno (osobní vyzvednutí, poštou, do datové schránky), včetně sdělení kontaktních údajů (telefon, e-mail). Samozřejmostí je datum podání žádosti, podpis žadatele a razítko subjektu.

Prvotním podkladem pro stanovisko zdravotní pojišťovny je zpracování vyúčtování, neboli porovnání pohledávek a plateb. Ideálním výstupem pro obě strany jsou u plátce nulové zůstatky na pojistném a na penále, na závadu samozřejmě není ani evidování přeplatku na pojistném nebo penále. V takovém případě pak vesměs není s vystavením potvrzení o bezdlužnosti problém. Jestliže však zdravotní pojišťovna registruje dluh na pojistném nebo na penále, je potvrzení o bezdlužnosti vydáno zpravidla poté, co bude případný nedoplatek pojistného nebo penále zaplacen, tj. připsán na účet zdravotní pojišťovny nebo uhrazen na místě v hotovosti na pokladně zdravotní pojišťovny. Pokud zaměstnavatel na vystavení potvrzení "spěchá", je akceptovatelné i předložení příkazu k úhradě s následným ověřením, že platba na příslušný účet zdravotní pojišťovny dorazila. Jestliže je však zjištěn nedoplatek na pojistném nebo na penále, je plátce vyzván k jeho úhradě. Potvrdit neexistenci dluhu však lze pouze tehdy, pokud u zaměstnavatele není evidován dluh nejen na pojistném, ale i na penále, případně na pokutách. 

Je pravdou, že zdravotní pojišťovny v rámci výkonu své úřední a kontrolní činnosti doručují i zaměstnavatelům v souladu se zákonem písemnosti, kde jsou vyčísleny či vyměřeny dlužné částky, takže zaměstnavatel by měl být o svých případných dluzích na pojistném a penále průběžně informován. Problém může nastat, pokud si plátce nepřebírá poštu nebo u něj není správně nahlášena adresa, jméno a další kontaktní údaje.

O zaslání vyúčtování může kdykoli požádat i samotný zaměstnavatel, protože je především v jeho zájmu, aby měl finanční náležitosti vůči zdravotní pojišťovně řádně vyrovnány.

Nejčastější nedostatky

Mezi nejčastější nedostatky při podávání žádostí o vystavení potvrzení o bezdlužnosti patří především prodlevy při placení pojistného (neplacení pojistného dle zákona, a to i po delší časové období, opožděné úhrady, placení pojistného pod nesprávným variabilním symbolem apod.). V souvislosti s neplacením pojistného vzniká současně i penále, jehož aktuální sazba činí 0,05 % z dlužné částky za každý den prodlení. To znamená, že například při jednodenním prodlení s platbou částky pojistného 100 000 Kč činí penále 50 Kč.

Jak v případě dluhů zaměstnavatele?

Při podávání žádosti o vystavení potvrzení o bezdlužnosti je pro zaměstnavatele optimální stav, kdy nemá u zdravotní pojišťovny žádný dluh na pojistném nebo na příslušenství, případně je v (malém) přeplatku na pojistném, eventuálně na penále. Jestli naopak dluží, pak je příslušná zdravotní pojišťovna povinna vydat na žádost plátce pojistného potvrzení o stavu jeho závazků týkajících se pojistného, penále, pokuty a přirážky k pojistnému. Má-li plátce pojistného dluh, uvede se v tomto potvrzení výše tohoto dluhu a údaj o dluhu na pojistném včetně záloh, dluhu na penále, dluhu na pokutě a dluhu na přirážce k

Nahrávám...
Nahrávám...