dnes je 28.3.2024

Input:

Daň silniční

26.1.2021, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 28 minut

10.2.4
Daň silniční

Ing. Karel Janoušek

Zákon o dani silniční

Daň silniční je upravena zákonem č. 16/1993 Sb. (dále ZDS). Také tento zákon doznal od počátku jeho platnosti řady změn. Poslední změny byly provedeny zákonem č. 299/2020 Sb.

Předmět daně

PŘEDMĚT DANĚ SILNIČNÍ

Podle ustanovení § 2 ZDS je od přistoupení ČR k EU předmětem daně silniční vozidlo, které současně splňuje tyto podmínky:

  • je to silniční vozidlo (viz § 2 odst. 1 a 3 a § 3 zákona č. 56/2001 Sb.),

  • je registrováno v ČR (viz § 6 zákona č. 56/2001 Sb.), tzn., že má standardní registrační značku [§ 23 písm. a) bod 1 vyhlášky č. 341/2014 Sb.],

  • je používáno

    • poplatníkem daně z příjmů fyzických osob k činnosti nebo v přímé souvislosti s činností, ze které plynou příjmy ze samostatné činnosti podle § 7 ZDP, nebo

    • poplatníkem daně z příjmů právnických osob, s výjimkou veřejně prospěšného poplatníka (viz § 17a ZDP), nebo

    • veřejně prospěšným poplatníkem daně z příjmů právnických osob podle § 17a ZDP k činnosti, která je u tohoto poplatníka předmětem daně z příjmů právnických osob.

Dále jsou předmětem daně vždy nákladní automobily s největší povolenou (dříve celkovou) hmotností vyšší než 3,5 tuny registrované v České republice a přípojná vozidla s největší povolenou hmotností nad 3,5 tuny registrovaná v České republice, tj. bez ohledu na to, zda jsou používána. U těchto vozidel není, ve smyslu rozsudku Nejvyššího správního soudu č.j. 7 Afs 64/2008-52, vůbec důležité, zda jsou či nejsou používána k podnikání, zda jsou či nejsou provozována na území ČR. Rozhodující je pouze to, že jsou registrována v ČR. Předmětem daně silniční tak uvedená vozidla prakticky nejsou jen v těch kalendářních měsících, kdy jsou po celý kalendářní měsíc v souladu s § 12 zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, v platném znění, vyřazena z registru silničních vozidel. Některá z těchto vozidel mohou být od daně osvobozena podle § 3 písm. f) ZDS, u některých se snižuje sazba daně podle § 6 odst. 9 ZDS o 100 %, příp. podle § 6 odst. 10 ZDS o 48 %.

Od roku 2009 na základě uvedeného rozsudku NSS platí, že vozidlo, které je podle § 13 odst. 3 zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, v platném znění, dočasně vyřazeno z registru silničních vozidel a tedy z provozu na pozemních komunikacích, nesplňuje podmínky ustanovení § 2 ZDS a není tedy předmětem daně silniční v kalendářním měsíci, ve kterém je po celou dobu (podle zápisu v technickém průkazu vozidla) z registru silničních vozidel vyřazeno.

Předmětem daně silniční nejsou podle § 2 odst. 4 ZDS vozidla se zvláštní registrační značkou. Dále nejsou předmětem daně zvláštní vozidla, a to ani v případě, že mají registrační značku (např. pracovní stroje, traktory a přípojná vozidla k traktorům) a jsou používána k podnikání. Ze silničních vozidel nejsou předmětem daně vozidla patřící do druhu „ostatní vozidla” (tj. vozidla kategorie R), ze speciálních vozidel vozidla pásová (např. rolby).

Pro určení, zda vozidlo je předmětem silniční daně, je tak nutno postupně zjistit:

  • o který druh vozidla jde,

  • zda toto vozidlo má přidělenu tuzemskou standardní registrační značku (je registrováno v ČR),

  • zda bylo použito k činnosti, která je předmětem daně z příjmů, popř.

  • zda nebylo provozováno celý kalendářní měsíc (měsíce) v zahraničí (s výše uvedenou výjimkou nákladních automobilů s největší povolenou hmotností nad 3,5 tuny a přípojných vozidel s největší povolenou hmotností nad 3,5 tuny).

V praktické aplikaci ZDS má významnou roli především technický průkaz vozidla (příp. doklad technický průkaz nahrazující), protože právě ze zápisů v něm uvedených lze zjistit nejen druh a registrační značka vozidla, ale také další důležité údaje.

POPLATNÍCI DANĚ SILNIČNÍ

Podle ustanovení § 4 ZDS je poplatníkem silniční daně (samozřejmě za vozidlo, které je předmětem daně):

  • osoba zapsaná v technickém průkazu vozidla jako provozovatel vozidla (není-li provozovatel v technickém průkazu uveden, je provozovatelem vozidla vlastník vozidla),

  • osoba, která užívá vozidlo, jehož provozovatel je odhlášen z registru vozidel,

  • osoba, která užívá vozidlo, v jehož technickém průkazu je uvedena jako provozovatel osoba, která zemřela, zanikla nebo byla zrušena,

  • osoba, která používá vozidlo registrované a určené jako mobilizační rezerva nebo pohotovostní zásoba podle zákona č. 241/2000 Sb., o hospodářských opatřeních pro krizové stavy,

  • organizační složka osoby se sídlem nebo trvalým pobytem v zahraničí, přičemž za organizační složku se považuje také stálá provozovna osoby se sídlem nebo trvalým pobytem v zahraničí podle ZDP,

  • zaměstnavatel, vyplácí-li svému zaměstnanci cestovní náhrady za použití osobního automobilu nebo jeho přípojného vozidla, pokud daňová povinnost nevznikla již provozovateli vozidla.

Poplatník daně se tak neurčuje podle toho, kdo vozidlo účetně či daňově odpisuje, kdo ho používá k činnosti, z níž příjmy jsou předmětem daně z příjmů, ale v zásadě podle toho, kdo je uveden v technickém průkazu vozidla jako jeho provozovatel (vlastník).

Do registru vozidel a také do technického průkazu se zapisuje především vlastník vozidla, případně také provozovatel vozidla, jde-li o jinou osobu, než je vlastník vozidla [viz § 4 odst. 2 písm. a) zákona č. 56/2001 Sb.]. Provozovatelem vozidla je, až na výjimky (např. při leasingu), vlastník vozidla (viz § 2 odst. 15 zákona č. 56/2001 Sb.).

Pokud poplatník daně není dosud na svém místně příslušném finančním úřadě k dani silniční registrován, je povinen podle § 16 odst. 4 ZDS tak učinit nejpozději do nejbližšího termínu splatnosti zálohy na daň.

VÝŠE DANĚ

Pro určení výše daňové povinnosti je nezbytné stanovit správně sazbu daně a dobu, po kterou je vozidlo ve zdaňovacím období předmětem daně, příp. výši možného osvobození od daně, možného uplatnění slevy na dani, příp. prominutí daně.

Sazby daně

Sazby daně jsou uvedeny v § 6 ZDS. Základní sazbou je roční sazba daně. Příslušné částky jsou uvedeny v § 6 odst. 1 a 2 ZDS. Výše ročních sazeb daně uvedená v § 6 odst. 2 ZDS byla u vozidel s největší povolenou hmotností přesahující 3,5 tuny s platností od 1. 1. 2020 změněna zákonem č. 299/2020 Sb. Pro správné zjištění výše roční sazby daně pro konkrétní vozidlo je nutno také správně zjistit základ daně, a to podle zápisů v technickém průkazu vozidla. Základem daně jsou podle § 5 ZDS:

  1. u osobních automobilů (mimo osobní automobily na elektrický pohon) zdvihový objem motoru v cm3,
  2. u návěsů součet největších povolených hmotností na nápravy (dříve součet povolených zatížení náprav) v tunách a počet náprav,
  3. u ostatních druhů vozidel (tj. u autobusů, nákladních automobilů, speciálních vozidel, tahačů, přípojných vozidel, osobních automobilů na elektrický pohon a od daně neosvobozených čtyřkolek) největší povolená hmotnost (dříve celková hmotnost) v tunách a počet náprav.

Roční sazba daně snížená

Snížená daň podle § 6 ZDS

Z hlediska úprav výše roční sazby daně je od zdaňovacího období roku 2008 významný datum první registrace vozidla v tuzemsku nebo v zahraničí, tj. okamžik prvního zapsání do registru vozidel a přidělení registrační značky příslušného státu. Tento datum je uveden v technickém průkazu vozidla v řádku B. části A) Základní údaje o registraci.

Nová vozidla

U všech vozidel, která jsou předmětem daně, se podle § 6 odst. 6 ZDS snižuje roční sazba daně po dobu 9 let (108 kalendářních měsíců) od první registrace vozidla v ČR či v zahraničí, tj. od kalendářního měsíce, ve kterém byla vozidlu přidělena standardní (plechová) registrační značka. Přitom se roční sazba daně snižuje:

  • o 48 % po dobu prvních 36 kalendářních měsíců,

  • o 40 % po dobu následujících 36 kalendářních měsíců a

  • o 25 % po dobu dalších 36 kalendářních měsíců.

Toto snížení roční sazby daně se nevztahuje na vozidla registrovaná od 1. ledna 1999, jejichž provozovatelem byla do té doby Armáda České republiky.

Při změně provozovatele vozidla s nárokem na snížení roční sazby daně lze u nového provozovatele uplatnit příslušné snížení roční sazby daně nejdříve v kalendářním měsíci zápisu změny provozovatele v technickém průkazu.

U vozidel dovezených ze zahraničí prokáže podle § 6 odst. 7 ZDS poplatník nárok na snížení sazby daně potvrzením nebo jiným dokladem o první registraci vozidla, vydaným příslušným registračním orgánem v zahraničí, popř. registračním orgánem na území České republiky, který má k dispozici údaje k vozidlu, v nichž je první registrace zaznamenána.

Vozidla v rostlinné výrobě

Podle ustanovení § 6 odst. 5 ZDS se snižuje roční sazba daně o 25 % u vozidel, která jsou podle údajů v technickém průkazu určena pro činnosti výrobní povahy v rostlinné výrobě podle klasifikace produkce CZ-CPA, kód 01.61.10 Podpůrné služby pro rostlinnou výrobu. Jsou to práce výrobní povahy v rostlinné výrobě, tj. zejména příprava a ošetření půdy, setí a sázení, kultivace, řez ovocných stromů a keřů, sklizňové práce, posklizňové práce, balení osiva a sadby, provoz zavlažovacích systémů.

Toto snížení roční sazby může být uplatněno pouze v případě, že poplatníkem daně za tato vozidla je osoba provozující zemědělskou výrobu. Jde o příslušně v technickém průkazu označené nákladní automobily, speciální automobily a přípojná vozidla, např. TATRA 148 Z, TATRA 815 Z, IFA W 50 LA, IFA W 60 LA, UV-80, UNIMOG, AGRO, nosiče výměnných nástaveb, kontejnerů, cisterny určené uživatelem k přepravě vody k zavlažování, k přepravě chemických a statkových hnojiv apod.

Jde-li o však vozidlo starší, které bylo poprvé registrováno v ČR anebo v zahraničí před 1. 1. 1990, musí se provést současně zvýšení roční sazby o 25 % (viz níže) a pro výpočet daně se použije upravená výše roční sazby daně.

U vozidla, u kterého lze použít snížení roční sazby daně z titulu jeho první registrace před méně než 108 měsíci, se nepoužije snížení roční sazby daně o 25 % podle § 6 odst. 5 ZDS, ale použije se výše uvedené snížení o 48 %, 40 % anebo 25 % podle § 6 odst. 6 ZDS, protože je pro poplatníka výhodnější.

Nákladní vozidla používaná k činnosti, z níž příjmy nejsou předmětem daně z příjmů

Snížení roční sazby daně podle § 6 odst. 9 a 10 ZDS se použije u nákladních automobilů a přípojných vozidel bez ohledu na datum jejich první registrace, tj. tedy i u starších vozidel registrovaných poprvé před 1. 1. 1990. Jde o snížení roční sazby daně v případě, že jde:

  • o vozidla používaná veřejně prospěšným poplatníkem daně z příjmů právnických osob (viz § 17a ZDP), a to pouze k činnosti, z níž plynoucí příjmy nejsou předmětem daně z příjmů,

  • o vozidla používaná fyzickou osobou pouze k činnosti, ze které nebo v přímé souvislosti se kterou neplynou příjmy ze samostatné činnosti podle ZDP (§ 7 ZDP),

  • o výcviková vozidla podle zvláštního právního předpisu upravujícího získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel (zákon č. 247/2000 Sb.), která nejsou používána k činnosti, z níž

    • plynoucí příjmy jsou předmětem daně z příjmů právnických osob,

    • plynou příjmy ze samostatné činnosti.

V těchto případech se roční sazba daně snižuje:

  • o 100 % (viz § 6 odst. 9 ZDS) u uvedených vozidel s největší povolenou hmotností nad 3,5 tuny a méně než 12 tun,

  • o 48 % (viz § 6 odst. 10 ZDS) u uvedených vozidel s největší povolenou hmotností 12 tun a vyšší.

Takovéto snížení roční sazby daně u uvedených vozidel platí bez ohledu na stáří vozidla a datum první registrace. Týká se však pouze subjektů, které jsou veřejně prospěšným poplatníkem (§ 17a ZDP) a fyzických osob.

Výcviková vozidla

V případě nákladních automobilů a jejich přípojných vozidel využívaných jako výcvikových vozidel, tj. vozidel konstrukčně a technicky uzpůsobených pro praktický výcvik řidičů, se uvedená snížení roční sazby daně týkají pouze případů, kdy takovéto vozidlo nebylo použito jinak než pro praktický výcvik řidičů prováděný veřejně prospěšným poplatníkem. Pokud by bylo použito i jinak, např. pro nákladní přepravu, nebo by bylo pronajato, nemohlo by se snížení roční sazby uplatnit. Toto snížení roční sazby daně nemohou použít poplatníci provozující autoškolu jako činnost, z níž plynoucí příjmy jsou předmětem daně z příjmů podle § 7 ZDP, resp. § 18 ZDP.

Fyzické osoby

U nákladních automobilů a přípojných vozidel s největší povolenou hmotností nad 3,5 tuny a méně než 12 tun se roční sazba daně snižuje o 100 % a u uvedených vozidel s největší povolenou hmotností 12 a více tun o 48 %, jsou-li používána fyzickými osobami, a to za podmínky, že tato vozidla nejsou používána k činnosti nebo v přímé souvislosti se samostatnou činností podle § 7 ZDP.

Podle závěrů ministerstva financí na jednání Koordinačního výboru s Komorou daňových poradců ČR, může být u podnikajících fyzických osob, které nemají dotčená vozidla zařazena v obchodním majetku, aplikováno snížení roční sazby daně pouze v případě, že fyzická osoba prokáže, že vozidla nejsou používána k podnikání anebo nejsou pronajímána ani provozována pro cizí potřeby. Je-li vozidlo zahrnuto do obchodního majetku podnikající osoby, není podle stanoviska ministerstva financí možné využít uvedené snížení roční sazby daně.

Podle názoru Nejvyššího správního soudu uvedeného v Rozsudku sp. zn. 2 Afs 242/2015 ze dne 25. 11. 2015 je podmínkou pro možnost uplatnění snížení roční sazby daně podle § 6 odst. 9 a 10 ZDS vyloučení jakékoliv spojitosti použití vozidla s podnikatelskou či jinak výdělečnou činností. Má-li tedy např. podnikatel vozidla vedena v účetnictví jako zboží a nabízí je tedy k prodeji, nemůže uvedená snížení roční sazby daně použít, i kdyby vozidlo ani jednou za zdaňovací období nebylo použito na pozemní komunikaci.

Protože toto snížení roční sazby daně se provádí bez ohledu na datum první registrace vozidla, neprovádí se u uvedených starších vozidel ani její zvýšení podle § 6 odst. 8 ZDS.

Pokud poplatník neprovozuje jiné vozidlo, které by bylo předmětem daně, než vozidlo, u něhož se snižuje roční sazba daně podle § 6 odst. 9 ZDS o 100 %, nepodává daňové přiznání k dani silniční (viz § 15 odst. 3 ZDS).

Roční sazba daně zvýšená

Starší vozidla

Podle ustanovení § 6 odst. 8 ZDS se zvyšuje roční sazba daně uvedená v § 6 odst. 1 a 2 ZDS o 25 % u vozidel, která byla poprvé registrována v registru vozidel v ČR anebo v zahraničí do 31. 12. 1989.

Případná kombinace snížení a zvýšení roční sazby daně přichází prakticky v úvahu pouze při použití § 6 odst. 5 a § 6 odst. 8 ZDS. Jinak může být vždy použit pouze jeden titul úpravy roční sazby daně.

Denní sazba daně

Denní sazbu daně ve výši 25 Kč za každý den použití vozidla může podle § 6 odst. 4 ZDS použít pouze poplatník uvedený v § 4 odst. 2 písm. a) zákona, tj. zaměstnavatel, a to pouze v případě, že jde o osobní automobil anebo přípojné vozidlo za osobní automobil, za jehož použití v tuzemsku přísluší zaměstnanci náhrada jízdních výdajů podle části sedmé zákoníku práce. Zaměstnavatel může v uvedeném případě zvolit buď sazbu ve výši 25 Kč za každý den použití vozidla, anebo 1/12 příslušné roční sazby daně (příp. snížené podle § 6 odst. 6 ZDS anebo zvýšené podle § 6 odst. 8 ZDS) za každý kalendářní měsíc, ve kterém bylo vozidlo takto použito. Možnost volby sazby (denní anebo roční) má zaměstnavatel při placení první zálohy na daň za příslušné vozidlo a nemůže ji v průběhu zdaňovacího období měnit. Při vyplňování daňového přiznání (výpočtu daňové povinnosti) však může původně použitý druh sazby změnit a zvolit sazbu, která je pro něj, např. z důvodu nižší daňové povinnosti, výhodnější. U každého vozidla přitom může postupovat jinak.

Doba trvání daňové povinnosti

Vznik a zánik daňové povinnosti

Doba trvání daňové povinnosti je doba od vzniku do zániku daňové povinnosti. Daňová povinnost vzniká poplatníku daně kalendářním měsícem, ve kterém jsou u vozidla současně splněny všechny podmínky uvedené v § 2 ZDS, tzn. měsícem, ve kterém se vozidlo stalo předmětem daně silniční. Daňová povinnost zaniká uplynutím kalendářního měsíce, ve kterém nejméně jedna z příslušných podmínek již splněna není (vozidlo přestalo být předmětem daně silniční). Záloha na daň a daň se pak platí ve výši 1/12 roční sazby daně za každý kalendářní měsíc od vzniku do zániku daňové povinnosti.

Změna v osobě poplatníka

Pokud dojde v průběhu zdaňovacího období ke změně v osobě poplatníka, zaniká (podle ustanovení § 8 odst. 2 ZDS) daňová povinnost původnímu poplatníkovi uplynutím kalendářního měsíce, který předchází kalendářnímu měsíci vzniku daňové povinnosti novému poplatníkovi. Jde zejména o případy, kdy ve zdaňovacím období dojde k přechodu vlastnictví k vozidlu na jinou osobu anebo ke změně provozovatele vozidla.

Vzhledem k tomu, že poplatníkem daně je podle § 4 ZDS zpravidla provozovatel (vlastník, držitel) zapsaný v technickém průkazu vozidla, dochází ke změně provozovatele vozidla vždy, když dochází k přechodu vlastnictví k vozidlu na jinou osobu např. prodejem (koupí), po ukončení leasingu, při postoupení (cesi) leasingové smlouvy apod.

Aby v těchto případech nedocházelo ke dvojímu placení daně za tentýž kalendářní měsíc, je v ZDS ustanovení § 8 odst. 2 podle kterého při změně poplatníka zaniká původnímu poplatníku daňová povinnost kalendářním měsícem, který předchází vzniku daňové povinnosti novému poplatníku daně.

Taková situace nastává zpravidla při prodeji vozidla osobě, která bude rovněž vozidlo, které je předmětem prodeje, používat k podnikání. Dalším klasickým příkladem je např. změna provozovatele v průběhu leasingového pronájmu vozidla anebo při postoupení leasingové smlouvy, kdy sice nedochází ještě ke změně vlastníka, ale dochází ke změně nájemce, a tedy provozovatele vozidla.

Příklad

Právnická osoba, používající vozidlo v měsících lednu, únoru a březnu, prodá vozidlo jiné právnické osobě, přičemž k přechodu vlastnictví k vozidlu na kupujícího dojde dne 28. března. Tentýž den je v registru silničních vozidel a v technickém průkazu vozidla provedena změna vlastníka (provozovatele) vozidla a nový vlastník vozidlo použije ke své činnosti ještě v březnu a dále např. v dubnu a květnu.

Protože vozidlo bylo použito k podnikání v měsících lednu až květnu, bylo také v těchto kalendářních měsících předmětem daně. Protože poplatníkem daně je provozovatel vozidla zapsaný v technickém průkazu, je nový vlastník poplatníkem daně v těch měsících, kdy vozidlo bylo k podnikání použito a on byl současně jako provozovatel v technickém průkazu zapsán, tj. v měsících březnu až květnu.

Původní vlastník byl sice také ještě v březnu zapsán v technickém průkazu jako provozovatel vozidla, ale protože v tomto měsíci již vznikla daňová povinnost novému vlastníku, zanikla podle ustanovení § 8 odst. 2 ZDS původnímu vlastníku (poplatníku) daňová povinnost uplynutím měsíce února a za měsíc březen již není poplatníkem daně.

Jiná situace by nastala, kdyby změna vlastníka (provozovatele) byla v registru vozidel a v technickém průkazu provedena až v dalším měsíci (dubnu), což je při dodržení desetidenní lhůty podle § 8 a násl. zákona č. 56/2001 Sb. možné. Pak by nový vlastník (provozovatel) byl poplatníkem daně až od dubna a původní vlastník by byl podle § 8 odst. 2 ZDS poplatníkem daně ještě za měsíc březen.

Stále jsou častým případem při prodeji vozidel situace, kdy původní vlastník (provozovatel) ani nový vlastník nesplní svou povinnost podle § 8 a násl. zákona č. 56/2001 Sb. a

Nahrávám...
Nahrávám...