dnes je 20.4.2024

Input:

č. 2982/2014 Sb. NSS; Pomoc v hmotné nouzi: doplatek na bydlení; odůvodněné náklady na bydlení

č. 2982/2014 Sb. NSS
Pomoc v hmotné nouzi: doplatek na bydlení; odůvodněné náklady na bydlení
k § 34 a § 60 zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi, ve znění zákona č. 261/2007 Sb.
k § 3 odst. 1 zákona č. 107/2006 Sb., o jednostranném zvyšování nájemného z bytu a o změně zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů, ve znění zákona č. 150/2009 Sb.
k Metodickému pokynu MPSV č. 4/2010, ze dne 13. 12. 2010, čj. 2010/98474-21
Pokud zákonná úprava poskytování dávek pomoci v hmotné nouzi s účinností od 1.1. 2011 nepočítala s tím, že cílové nájemné již nebude ve většině obcí a měst vyjma skupiny zákonem určených obcí stanovováno jako limit pro jednostranné zvyšování nájemného (§ 3 odst. 1 zákona č. 107/2006 Sb., o jednostranném zvyšování nájemného z bytu), pak chyběla opora v zákoně pro výklad pojmu odůvodněné náklady na bydlení (§ 34 zákona č. 111/2006 Sb., o pomoci v hmotné nouzi). Jestliže Ministerstvo práce a sociálních věcí řešilo tento deficit zákonné úpravy použitím konstrukce tzv. místně obvyklého nájemného a postup pro jeho zjišťování určilo ve formě výkladového doporučení svým metodickým pokynem (č. 4/2010, ze dne 13. 12. 2010, čj. 2010/98474-21), jednalo se o přípustný postup metodického vedení orgánů pomoci v hmotné nouzi (§ 60 zákona o pomoci v hmotné nouzi).
(Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 3. 10. 2013, čj. 3 Ads 104/2012-40)
Prejudikatura: č. 1383/2007 Sb. NSS.
Věc: Josef Š. proti Ministerstvu práce a sociálních věcí o doplatek na bydlení, o kasační stížnosti žalovaného.

Dne 6. 4. 2011 vydal Městský úřad Aš, odbor sociálních věcí a zdravotnictví, rozhodnutí, kterým nebyla žalobci přiznána dávka pomoci v hmotné nouzi - doplatek na bydlení s odůvodněním, že nebyly splněny podmínky pro vznik nároku na tuto dávku.
Na základě odvolání žalobce žalovaný (zde ještě Krajský úřad Karlovarského kraje, který s účinností od 1. 1. 2012 byl na základě novelizace zákona o pomoci v hmotné nouzi zákonem č. 366/2011 Sb. nahrazen Ministerstvem práce a sociálních věcí, s nímž bylo v řízení pokračováno) dne 25. 5. 2011 rozhodnutí správního orgánu I. stupně částečně změnil, ve zbytku potvrdil. V odůvodnění uvedl, že podle § 34 odst. 2 zákona o pomoci v hmotné nouzi ve znění do 31. 12. 2011 platilo, že výše cílového nájemného se stanoví v období do 31. 12. 2010 jako součin cílové hodnoty měsíčního nájemného platné pro daný kalendářní rok, stanovené podle zvláštního právního předpisu (zákona o jednostranném zvyšování nájemného z bytu) a podlahové plochy bytu. Zákon o jednostranném zvyšování nájemného z bytu byl změněn zákonem č. 150/2009 Sb. tak, že došlo k prodloužení účinnosti zákona o jednostranném zvyšování nájemného z bytu v případě některých měst a obcí. Ve všech ostatních obcích (včetně Aše) bylo po 1.1.2011 možné sjednávat v nájemních bytech nájemné v souladu s občanským zákoníkem z roku 1964*). To znamená, že po uvedeném datu se museli vlastníci bytů, které již nadále nepodléhají regulaci nájemného podle zákona o jednostranném zvyšování nájemného z bytu dohodnout s nájemci bytů o výši nájemného. Vzhledem k tomu, že Ministerstvo pro místní rozvoj nemělo k
Nahrávám...
Nahrávám...